Financiële ontwikkelingen
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we afwijkingen alleen toelichten wanneer ze € 50.000 of hoger zijn. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000.
Posten die politiek relevant zijn lichten we toe.
Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.
We ronden de bedragen af op € 1.000. Hierdoor kunnen afrondingsverschillen ontstaan.
(bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
Actualisatie begroting 2025 - 2029 | |||||
1. Algemene uitkering meicirculaire 2025 We verwerken de meicirculaire 2025. | 2.014 | 5.782 | 5.062 | 2.619 | 2.773 |
2. Algemene uitkering decembercirculaire 2024 We verwerken de decembercirculaire 2024. | 1.784 | 1.504 | 1.394 | 1.380 | 1.380 |
3. Beleidsadviseur wonen Het team Ruimte en Economie heeft te maken met grote uitdagingen bij de woningbouw. Eén strategisch adviseur is niet voldoende om alle taken uit te voeren. Extra inzet is nodig om de toenemende werkdruk te verlichten. | 0 | -104 | -109 | -113 | -118 |
4. Medewerker Verkeer Voor mobiliteit en parkeren voegden we 0,5 fte toe. We breiden dit uit naar 1 fte, omdat er weinig ruimte is om kleine vraagstukken op te pakken. | 0 | -47 | -49 | -51 | -53 |
5. Schuldhulpverlening De raad stelde het beleidsplan schuldhulpverlening vast en zet in op extra preventie en nazorg schuldhulpverlening. Hiervoor is structureel 1 extra fte noodzakelijk. | 0 | -94 | -98 | -102 | -106 |
6. Omgevingsjurist Door de grote werkvoorraad is een extra omgevingsjurist nodig. | 0 | -104 | -109 | -113 | -118 |
7. Dekking omgevingsjurist De kosten van de omgevingsjurist betalen we voor de helft uit de specifieke uitkering Capaciteit Decentrale Overheden Klimaat en Energiebeleid (CDOKE programma 3) en voor de andere helft uit de implementatie van de omgevingswet. | 0 | 52 | 54 | 56 | 59 |
8. Accountmanager duurzame en circulaire economie Op verzoek van de raad namen we deze functie voor 3 jaar op in de begroting. Het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen blijft de komende jaren een aandachtspunt en daarom nemen deze formatie structureel op. | 0 | -104 | -109 | -113 | -118 |
9. Dekking Accountmanager duurzame en circulaire economie We betalen de kosten van de accountmanager duurzame en circulaire economie uit de specifieke uitkering Capaciteit Decentrale Overheden Klimaat en Energiebeleid (CDOKE). | 0 | 104 | 109 | 113 | 118 |
10. Uitbreiding raadsleden Vanaf 2026 krijgen we er twee raadszetels bij. Op 18 maart 2026 vinden de verkiezingen voor de gemeenteraad plaats. Omdat het aantal inwoners van Etten-Leur is gegroeid tot boven de 45.000, stijgt het aantal raadszetels van 27 naar 29. | 0 | -38 | -50 | -50 | -50 |
11. Uitkering raadsleden Alle raadsleden krijgen een vergoeding voor het treffen van een voorziening voor arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden. | -44 | -47 | -48 | -49 | -50 |
12. Opleidingskosten raad Om de nieuwe gemeenteraad een goede start te laten maken en hen snel in te werken verdubbelen we in 2026 het budget voor scholing van de gemeenteraad. Vanaf 2027 hanteren we weer het reguliere budget. Ook maken we eenmalig budget vrij voor het zorgen voor een goede overdracht van de huidige naar de nieuwe gemeenteraad. | 0 | -6 | 0 | 0 | 0 |
13. Raadscommunicatie We vergroten de zichtbaarheid van de gemeenteraad. Dit doen we door extra publicaties in de Etten-Leurse Bode en het maken van meer digitale beelden. | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 |
14. Opkomst verkiezingen Met een aantal gerichte acties vestigen we de aandacht op de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026. Het doel is de opkomst van onze stemgerechtigde inwoners te bevorderen. We gebruiken extra raadscommunicatie. Dit om ervoor te zorgen dat het werk van de gemeenteraad beter zichtbaar wordt voor onze inwoners. Samen met de politieke partijen kiezen we een digitale stemhulp die in februari 2026 online gaat. Ook brengen we een verkiezingskrant uit en organiseren we een verkiezingsdebat. | -10 | -13 | 0 | 0 | 0 |
15. Beleidsverkenning en opstellen raadsprogramma Bij het opstellen van de beleidsverkenning en het raadsprogramma betrekken we inwoners en externe partners. Bijvoorbeeld door de inzet van het burgerpanel, het organiseren van bijeenkomsten of door te experimenteren met themastemmen. | -10 | -20 | 0 | 0 | -20 |
16. Inzet taakmutaties We ontvingen voor diverse taken geld via de algemene uitkering. We zetten dit voor de jongerenwerker in 2025 en de community builder in 2025 en 2026 (zie programma 2). | 244 | 128 | 0 | 0 | 0 |
17. Actualisatie indexeringen 2026-2029 Voor de jaren 2026-2029 actualiseerden we diverse indexeringspercentages voor loon- en prijsontwikkelingen. We gebruiken indexeringspercentages uit onafhankelijke bronnen (Centraal Planbureau). | 0 | 672 | 34 | -1.015 | -907 |
18. Jongerenparticipatie en jeugdburgemeester Op verzoek van de gemeenteraad nemen we structureel budget op voor het organiseren van jongerenactiviteiten, ter bevordering van jongerenparticipatie en voor de uitvoering van de wens van de jeugdburgemeester (amendement 3). | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 |
19. Opkomst verkiezingen Op verzoek van de gemeenteraad verhogen we eenmalig het budget om ambitieuze maatregelen te nemen om de opkomst bij de verkiezingen te bevorderen (amendement 4). | 0 | -5 | 0 | 0 | 0 |
20. Overig Administratieve wijzigingen tussen de programma's. | 159 | 130 | 131 | 131 | 131 |
Totaal wijzigingen | 4.117 | 7.770 | 6.192 | 2.673 | 2.901 |
