Wat is de stand van zaken in 2025?
Wat gaat goed? |
---|
Inclusieve gemeente en menselijke maat |
We werken aan onze uitvoeringsagenda dienstverlening: In 2024 voerden we diverse trainingen heldere taal uit. We hielden op 18 november 2024 een werksessie hostmanship / menselijke maat met MT en teamleiders. Het begrip menselijke maat is nader geduid en prioriteiten voor verdere aanpak zijn benoemd. We geven hostmanship een plek in ons inwerkprogramma en leer & en ontwikkelplatform. |
Bereikbaarheid gemeente bevorderen |
We werken aan onze uitvoeringsagenda dienstverlening: Er startte een werkgroep om de integrale vraagbenadering binnen de toegangen van Wmo, Jeugd en Werkplein te verbeteren. Ontwikkelingen uit andere opgaves zoals sterke lokale teams volgens het Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming nemen we hierin mee. |
Inzicht in de mensen, ondernemers en instellingen |
We voerden het cliëntervaringsonderzoek Wmo over 2023 uit. De resultaten deelden we met de gemeenteraad. De resultaten van de kwaliteit van onze dienstverlening en de kwaliteit van de ondersteuning waren goed. De werkgroep indicatoren raadsprogramma heeft voor de programma's 1 en 2 mogelijke indicatoren beschreven. Onderzocht wordt of de gevraagde gegevens zonder al te grote inspanningen geleverd kunnen worden. Er wordt gewerkt aan service- en kwaliteitsnormen dienstverlening: een werkgroep is op 30 januari 2025 gestart met ontwerp van concept servicenormen. |
Verbeteren digitale dienstverlening |
Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer: deze wet regelt dat burgers en bedrijven hun zaken met de overheid digitaal kunnen afhandelen. Alle teams zijn bezig met de benodigde aanpassingen. Hoewel inwerkingtreding van de wet is uitgesteld tot 1 januari 2026 gaan we wel verder met de implementatie. |
Werken aan uitvoering dienstverlening en menselijke maat |
Op 18 oktober 2024 vond een werksessie hostmanship met MT en teamleiders plaats. Het begrip menselijke maat is nader geduid en prioriteiten voor verdere aanpak zijn benoemd. We geven hostmanship een plek in ons inwerkprogramma en leer en ontwikkelplatform. |
Wat heeft aandacht nodig? |
---|
Inclusieve gemeente en menselijke maat |
Vervolg na werksessie met MT en teamleiders 18 november 2024 moet gestalte krijgen. De resultaten worden verder uitgewerkt. |
Bereikbaarheid gemeente bevorderen |
- |
Inzicht in de mensen, ondernemers en instellingen |
Het in beeld brengen welke van de indicatoren zonder al te grote inspanningen geleverd kunnen worden. Daarna afstemmen met de raadswerkgroep of de indicator daadwerkelijk inzicht geeft in de mate waarin een effect is bereikt. |
Verbeteren digitale dienstverlening |
Voortgang projecten en acties digitale overheid is sterk afhankelijk van landelijk te realiseren randvoorwaarden. Zoals wetgeving en digitale infrastructuur. |
Werken aan uitvoering dienstverlening en menselijke maat |
- |
Acties uit het college uitvoeringsprogramma voor 2025:
Naam project | Omschrijving | planning: | |
---|---|---|---|
Inclusieve gemeente en de menselijke maat | We werken eraan dat onze dienstverlening voor iedereen, zowel fysiek als digitaal, toegankelijk is en dat iedereen kan meedoen. In de wijze waarop we onze dienstverlening uitvoeren houden we rekening met de persoonlijke mogelijkheden en behoeften van mensen. We betrekken onze inwoners hierbij. | 2025 | |
Bereikbaarheid gemeente bevorderen | We zetten in op moderne communicatiemiddelen om bereikbaarheid van de gemeente meetbaar en voor iedereen toegankelijk te maken. Daarnaast investeren we in het gedrag van onze medewerkers. Afhankelijk van het onderzoek rond communicatie (zie onderzoek behoefte communicatie en bereikbaarheid) nemen we concrete maatregelen. | 2025 | |
Inzicht in de mensen, ondernemers en instellingen | Verkennen hoe we beter (integraal) inzicht kunnen krijgen in de interactie tussen mensen, ondernemers, instellingen en gemeente. Zodat we op basis van dit inzicht de mens, ondernemer of instelling centraal kunnen stellen in onze dienstverlening en onze dienstverlening kunnen ontwikkelen. | 2025 | |
Verbeteren digitale dienstverlening | Met de rapportage van de onderzoeksopdracht digitale dienstverlening bepalen we de agenda van ontwikkelingen en verbeteracties voor de digitale dienstverlening in de komende vier jaren. We zetten in op het vernieuwen gemeentelijke website www.etten-leur.nl en het verbeteren van de integrale sturing op de online dienstverlening. We doen dit samen met onze inwoners. | 2025 | 2026 |
Werken aan uitvoering dienstverlening en menselijke maat | We investeren in houding en gedrag van onze medewerkers. Hostmanship moet in alle geledingen van de organisatie voelbaar worden. We monitoren voortdurend wat landelijk ontwikkeld en beschikbaar gesteld wordt en sluiten daarbij aan als het onze gemeente voordelen geeft in verbetering van onze dienstverlening. | 2025 |