Wat is de stand van zaken in 2025?
Wat gaat goed? |
---|
Evaluatie parkeerbeleid |
De parkeergarage is 24 uur per dag, zeven dagen per week open. Ook vernieuwden we de parkeerapparatuur in garage is. Het Banakkerterrein aan de Parklaan is toegevoegd aan straatparkeren. Hiermee komen we tegemoet aan de vraag voor capaciteit van werknemersparkeervergunningen. De scanauto voor parkeerhandhaving rijdt. We startten met de vernieuwing van de parkeergarage door alle parkeerapparatuur te vervangen. Bezoekers kunnen nu afrekenen door hun kenteken in te toetsen. We werken in de komende tijd onder andere nog aan de vloer van de parkeergarage. |
Parkeerbeleid aanpassen |
Het parkeerbeleid in Etten-Leur staat goed. Enkele jaren geleden digitaliseerden we de parkeerproducten. |
Gemeentelijk verkeers - en vervoersplan |
De raad stelde de mobiliteitsvisie in 2024 vast. We stellen nu het mobiliteitsplan en uitvoeringsplan op. |
Plan van aanpak en uitvoering verkeersontsluitingen (inclusief tijdelijke aanpassingen Etten-Leur Noord) |
De uitvoering van dit project ligt op schema. |
Onderzoek Spoortunnel en Oostelijke randweg |
Ingenieursbureau Arcadis startte in november 2024 met het uitwerken van de tunnel. Aanbesteding oostelijke randweg loopt op planning. In juli 2025 contracteren we een ingenieursbureau om de oostelijke randweg uit te werken. |
Wat heeft aandacht nodig? |
---|
Evaluatie parkeerbeleid |
Er dient nog gekeken te worden naar de parkeervergunningen en de bijbehorende kosten en prijzen. Dit mede met als achtergrond dat we in de Mobiliteitsvisie het principe van STOMP (Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a service - deelmobiliteit, Privévervoer) omarmen. Een keuze kan zijn om het autobezit (en het aantal vergunningen) minder aantrekkelijk te maken. |
Parkeerbeleid aanpassen |
We zetten als gemeente in op het STOMP-principe. Dat betekent Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a service (deelmobiliteit), Privévervoer. Dit vraagt om aanpassingen van de parkeernormen. Dit passen we dit jaar aan. |
Gemeentelijk verkeers - en vervoersplan |
De samenwerking met het adviesbureau loopt stroef. Ook door wisselingen in het team bij het adviesbureau. De kwaliteit is niet wat we voor ogen hadden. Het opstellen van het mobiliteitsplan duurt daarom langer omdat we zelf eraan schrijven. |
Plan van aanpak en uitvoering verkeersontsluitingen (inclusief tijdelijke aanpassingen Etten-Leur Noord) |
Dit project is gekoppeld aan het al dan niet doorgaan van de aanleg van de tunnel en randweg. |
Onderzoek Spoortunnel en Oostelijke randweg |
Er is druk om de planning te halen omdat we de raad voor de voorkiezingen nog besluiten willen voorleggen. De benodigde stukken daarvoor dienen in december 2025 gereed te zijn. |
Acties uit het college uitvoeringsprogramma voor 2025:
Naam project | Omschrijving | planning: | |
---|---|---|---|
Evaluatie Parkeerbeleid en parkeerbeleid aanpassen | We evalueren en optimaliseren ons parkeerbeleid en passen aan de hand van de opgedane leerpunten uit de evaluatie ons beleid daarop aan. | 2025 | 2026 |
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan | We maken een verkeers- en vervoerplan waarin aandacht is voor duurzame mobiliteit en een verkeersveilige infrastructuur. Met name de afwikkeling van het verkeer in Haansberg is een belangrijk aandachtspunt. | 2025 | |
Plan van aanpak en uitvoering verkeersontsluitingen (inclusief tijdelijke aanpassingen Etten-Leur Noord) | Na vaststelling van het verkeers-en vervoersplan, komen we met een plan van aanpak om de geadviseerde wijzigingen in de infrastructuur verder op te pakken. | 2025 | 2026 |
Onderzoek spoortunnel | We onderzoeken de mogelijkheden voor een spoortunnel en starten met een uitvoeringsaanpak waarin we een lobby traject starten om extra inkomsten te realiseren bij ketenpartners. | 2025 | 2026 |